Kerékpár történelem - Tudta, hogy már 200 éves?
Hozááadott: 5.3.2019 22:50.27 Megtekintések száma: 1320
05 Március 2019
Kerékpár - Közlekedési eszköz, két egymást követő kerékkel, amelyek vázra vannak szerelve és pedállal meghajtott. Majdnem minden háztartásban megtalálható egy és a mindennapjaink részéve vált. Talán ön is a kerékpárok rajongója, de elgondolkozott már azon, hogy ki találta fel a kerékpárt és miért? Olvasson tovább és tudjon meg többet a kerékpár történelméről.
A kerékpár feltalálója
Pontosan nem lehet meghatározni, hogy ki a kerékpár feltalálója. A kerékpár legrébbi elődjének több típusa is létezett emberi meghajtással, az egyiküket velocipédnek hívták. Sokáig a legrégebbi kerékpárként volt bemutatva 1790-ből a francia Comte de Sivractól. Számos történész azonban meg van győződve arról, hogy ez a kerékpár soha nem létezett, és csak a francia bicikli-történész, Louis Baudra de Saunier találta ki. A mai kerékpár eredete a német Karl Friendrich von Drais nevéhez fűződik.
Miért Drais találta fel a kerékpárt?
A kerékpár feltalálásában számos kedvező tényező is közrejátszott. Paradox módon jelentős szerepe volt az élelmiszerhiánynak és az ehhez kapcsolódó éhségnek. Mivel leggyakrabban a nagyobb távolságok leküzdésére a lovakat használták, az éhség és a rossz termés drámai csökkenésükhez vezettek. Drais elkezdett játszani azzal a gondolattal, hogy a lovakat más eszközökkel helyettesíti. Mivel a gőzgépek már a világon voltak, és működésük költséges volt, valamit az egyszerű és hétköznapi emberek számára is szeretett volna építeni.
A kerékpár elődjének négy kereke volt
Az első gépnek amit Drais javasolt, négy kereke volt. Szakképzett mesterekre bízta az előállítását, mert ő maga nem volt kézműves. A gép könnyű és könnyen kezelhető volt, de nagy hátránnyal is rendelkezett, mivel valakinek húzni kellett, legyen az ló vagy ember. Idővel azonban rájött, hogy a négykerekű jármű nem az volt, amit akart, és úgy döntött, hogy mindössze két kerék marad.
A kerékpár első elődje
1817-et írunk, igen, több mint 200 éve volt, amikor a világ a kerékpár első elődjére vetette fényét. A korábbi hivatalnok, Karl von Drais megalkotta az első "futógépet". Fából készült és két kereke volt. Lábbal kellett elrugaszkodni a talajról, s körülbelül 15 km/óra sebességet ért el. A gyermek futóbiciklihez vagy a rollerhoz hasonlíthatnánk őket, mert ugyanazzal az elvvel működött. Az elülső kerék elfordítható volt, így könnyebben irányíthatták. De ez a találmány is az éhinség után a feledésbe merült. A kerékpárosokat a sáros út akadályozta a közlekedésben, viszont ha a járdán haladtak, akkor a járókelőket bosszantották. A kerékpárok fellendülése így gyorsan hanyatlott.
Kerékpár pedálokkal
Az első valódi kerékpár, ami már pedálokkal is rendelkezett, 1839-ben Kirk Patrik MacMillan találta fel. A kerékpárnak volt egy tengelye, amely a hátsó kereket a pedálokkal kötötte össze. Azonban ez a kerékpár sem aratott sikert a gyakorlatban. A probléma az volt, hogy a pedálozás következtében a kerék csak egyszer forgott, így a kerékpározás megerőltető volt.
Kerékpár nagy kerékkel
A kerékpározás megkönnyítése érdekében a kerékpáron megnövelték az első kerék méretét, így a pedálok egyszeri tekerése után a kerékpár nagyobb távolságot tett meg. A kerékpár az angol James Starley gyártmánya lett 1870-ben. Az akkori kerékpárok messze vannak a mai kerékpároktól, irányíthatatlanok voltak és nehezen ültek fel rá. Magasan volt a nyereg, és a magasságból való esés miatt veszélyes volt a kerékpár.
Klasszikus kerékpár
James Starleyhoz kerékpárja 1885-ben sikeresebb volt, amikor az első kerékpárra lánc is került. Így jött a kerékpár nagy sebességgel. A kis kerekeknek köszönhetően stabilabb volt, és egyre több rajongót szerzett az emberek körében. A múltban a kerékpár nagyon drága hobbi volt, és nem mindenki tudta megvenni őket. A fokozatos tömegtermelés nagyszerű, egyszerű és elérhető közlekedési eszközzé tette.
Kerékpárok az utóbbi időben
Fokozatosan különböző alkatrészek kerültek a kerékpárra (kivéve a pedált és a láncot).
A kerékpár az egyik legkedveltebb munkaeszközzé vált. Orvosok jártak be velük dolgozni, postások és futárok is használták, akik csomagokat szállítottak ki velük. A múltban gyakran használták a katonák is a háborúk alatt.
Már az első világháborúban Németország és Franciaország is használta őket a csapatok átadására. A második világháborúban Németország újra igénybe vette a kerékpárokat.
1908-ban építették az első versenykerékpárt, melynek kormánya volt, másnéven kormányszarvai. Ez a kerékpár ma is ismert azzal a különbséggel, hogy minőségesebb alkatrészekkel van felszerelve.
A mai kerékpár
A kerékpárokat folyamatosan tökéletesítették, és a mai kerékpároktól csak annyiban különböznek, hogy páratlan felszereléssel rendelkeznek. Nagy hangsúlyt fektetnek a kerékpáros biztonságának növelésére is. A mai modern kor magával hozta például az elektromos kerékpárokat, amelyekkel akár nagy távolságokat is leküzdhetünk. A kerékpárok jövője továbbra is ígéretes, mivel környezetbarát közlekedési eszköz, amely mindig a pályán lesz.