Vissza

Hogyan kell kerékpárt javítani? A leggyakoribb meghibásodások

Hozááadott: 20.9.2021 13:14.16 Megtekintések száma: 22

20 Szeptember 2021

Bizonyára minden kerékpáros már tapasztalta azt, hogy a kerékpár a legrosszabb helyzetben hibásodott meg. Kerékpár szerviz azonban nem található minden sarkon, ezért jól jön, ha tudja, hogyan kell a kerékpárt megjavítani, még akkor is, ha nem műszaki típus. Bemutatjuk Önnek a leggyakoribb kerékpáros meghibásodásokat, amelyeket valóban mindenki meg tud javítani, és Ön is látni fogja, hogy a kerékpár javítása nem nagy ördöngösség.

Hogyan kell kerékpárt javítani? A leggyakoribb meghibásodások

A kerékpár javítása megfelelő szerszámokkal

Otthon minden kerékpártulajdonosnak rendelkeznie kell különböző szerszámokkal mint például imbuszkulcsokkal, centírozókulccsal, leszedő szerszámokkal, csavarhúzókkal, bitkészletekkel, fogókkal vagy racsnival. A kerékpározáshoz azonban nem kell mindent cipelnie, mindössze egy multifunkciós zsebszerszámot, pumpát, egy tartalék tömlőt és gumijavító készletet kell magához vennie.

Defekt javítása

A defekt az egyik leggyakoribb probléma amivel a kerékpárosok találkoznak, de ugyanakkor szinte mindenki meg tudja javítani. Szüksége van alapvető eszközökre - pumpa, gumileszedő szerszám, egyéb szerszámok és defektjavító készlet.

kerékpár javítása

A kerékpár javításának legjobb módja, ha fejjel lefelé fordítja. Először engedje le a belső gumit, majd vegye le a kereket a kerékpárról. A leszedő szerszám segítségével a szeleppel ellentétes oldalon fogjon neki a külső guminak, soha ne kezdje el mellette húzni. Amikor a külső gumit kellően fellazította, óvatosan távolítsa el a sérült belső gumit. Ellenőrizze a külső gumit is, hogy nincs-e benne valami. Fújja fel a belső gumit és alaposan vizsgálja át, hogy hol található a lyuk. Miután megtalálta a lyukat, a területet csiszolja át, zsírtalanítsa, tegyen rá ragasztót és foltot. A belsőt a ragasztás után visszahelyezheti a külső gumi alá, mindig a szeleppel kezdve. Helyezze vissza a külső gumit is, fújja fel a belsőt, és rakja vissza a kereket a kerékpárra. Néha a lyuk nagyobb és nem lehet megragasztani, vagy a szelep is megsérült, ilyenkor a belső gumi cseréje szükséges.

Küllő csere

Minden meglazult küllőt be kell húzni, a sérültet pedig kicserélni. A sérült küllő sok kellemetlenséget okozhat. A küllő akkor is megsérülhet, ha menet közben egy ág kerül a kerékbe, és ezesetben a küllőt ki kell cserélni. Először vegye le a külső és a belső gumit és a felniszalagot. Távolítsa el a sérült küllőt, és helyezzen be egy újat, amelynek ugyanolyan hosszúnak kell lennie, mint az eredeti. Néha szükség van a küllőanya cseréjére is. A küllőt csavarja a küllőanyába, húzza meg kézzel, majd egy centírozó kulccsal. És meg is van a küllő cseréjével. 

Váltó beállítása

A kényelmes kerékpározás alapja a hátsó váltó helyes beállítása. Ez egyáltalán nem nehéz, még akkor sem, ha első pillantásra bonyolultnak tűnik. Először ellenőrizze, hogy a fogaskerék és a váltógörgő minden váltásnál egyszintben legyen. Emellett gondolni kell a váltóbowdenszál kopására és feszességére is.

Kezdje a váltón található csavarok beállításával, amelyek meghatározzák a váltó mozgását a legmagasabbról a legkisebb fokozatra. A láncnak egyenesnek kell lennie minden helyzetben, és simán kell futnia.

Ezután váltson a leggyengébb fokozatra (fogaskeréken a legmagasabb pont) és ellenőrizze a váltógörgők és a fogaskerék közötti távolságot. Ha a rés túl nagy, a lánc nyomás alatt van, meg kell találni azt a helyzetet, amelyben a váltó simán vált, és a lánc nem túl szoros. Végül állítsa be a váltókábel feszességét. Ha a kábel túl szoros, a váltó nem igazodik külön az egyes fogaskerekekhez, hanem magasabbra fog ugrani.

Fékbetét cseréje

A fékbetéteket időnként ellenőrizni, tisztítani és cserélni kell. Először vegye le a kereket a villáról, és távolítsa el a fékbetéteket. Hacsak nem kell cserélni őket, mindkét oldalát tisztítsa meg csiszolópapírral. Ha a kerékpár régóta áll, finom csiszolópapírral eltávolíthatja az oxidációt a féktárcsákról.

Tömlő nélküli (tubeless) gumirendszer 

Ha megelelégelte a tömlő használatot, átalakíthatja kerékpárját tömlő nélküli gumira aminek akár otthon is nekifoghat.

Erre lesz szüksége:

• Tömítőfolyadék
• Speciális szalag
• Szelepek
• Éles kés
• Kompresszor
• Leszedő szerszám

Ehhez a rendszerhez vásárolhatóak tömlő nélküli készletek, amelyek minden szükséges alkatrészt tartalmaznak. Először tisztítsa meg a felniket és a kereket. Vegye le a külső gumit a kerékről és ragasszon szalagot a száraz peremre, hogy lezárja a levegő szivárgását a küllők lyukain keresztül. A tömlő nélküli gumihoz speciális szelepet kell vásárolni, amelyet úgy szerel be, hogy éles tárggyal lyukat készít a peremén.

Ezután tegye fel a gumit és kezdje el felfújni. Majd öntse a tömítőanyagot a tömlő belsejébe a szelepen keresztül, akár fecskendőt is használhat. Fontos, hogy kövesse az ajánlott mennyiséget és alaposan keverje össze. Csavarja be a szelepet és kezdje el fújni amíg jellegzetes hangot nem hallat - pukkan. Forgassa a kereket, hogy mindenhova kerüljön tömítőanyagból.

Mint látható, a megfelelő utasításokkal a kerékpár javítása nem olyan nehéz, mint amilyennek első pillantásra tűnhet. Az alapvető beállításokat, a szervizelést és a javításokat kényelmesen végezheti otthonában, és nem kell folyamatosan szervizbe mennie. Nem csak sok pénzt spórolhat meg, hanem sokat is tanulhat.

Slovakiabike Youtube

Nyitvatartás:

Hétfő-Péntek:

09:30 - 17:00

Szombatonként: 

08:00 - 12:00

Vasárnapokon: Zárva

Kapcsolat

Debreceni Dávid

tel.sz.: +421 908 457 460

  • Kiskereskedelem
  • Kerékpárszervis
  • E-shop rendelések

 

Bejelentkezés